Skip to content

Roosendaal Lokaal

Het laatste nieuws uit Roosendaal

Menu
  • Home
  • Roosendaal
  • 112
  • Evenementen
  • Tip de redactie
  • Privacy
Menu

Welkom bij de club van Roosendaal

Geplaatst op 8 juli 20229 november 2022 door Redactie

Vandaag is in de City Bioscoop onder grote belangstelling de bewustwordingscampagne inclusie “Welkom bij de club van Roosendaal” gelanceerd. De campagne moet de kennis over inclusie vergroten en leiden tot minder meldingen van discriminatie bij meldpunt Radar.

Inwoners uit onze eigen stad en dorpen brengen de campagne tot leven. ‘Welkom bij de club’ is het komende jaar op allerlei plekken te zien. Ook komen er een magazine en een mini-documentaire.

Bewustwordingscampagne is nodig
In gemeente Roosendaal willen we dat iedereen zich thuis voelt, door een aantrekkelijke en veilige gemeente te zijn. Een inclusieve gemeente. Dat klinkt heel mooi, maar dit is vaak nog geen vanzelfsprekendheid. Er zijn nog teveel (onbewuste) vooroordelen, onbegrip, uitsluiting en zelfs onveiligheid.

Richting LHBTI+-inwoners, maar richting inwoners met een lichamelijke, psychische, visuele of auditieve handicap, dementie, een andere afkomst, een chronische ziekte, laaggeletterdheid enzovoorts. Deze bewustwordingscampagne is mede uitvoering van de motie discriminatie en racisme, die in 2019 unaniem is aangenomen door de gemeenteraad.

Iedereen moet volwaardig deel kunnen nemen aan het maatschappelijk leven. Dat betekent dus geen uitsluiting meer, maar samen gaan voor ‘insluiting’. Reden om naast de aanpak Roosendaal Regenbooggemeente, te kiezen voor een meerjarige bewustwordingscampagne rondom inclusie. Met als doelen: kennis vergroten, bespreekbaarheid stimuleren en bewustwording verbeteren. Daarnaast moet door de campagne het aantal meldingen van discriminatie gaan afnemen.

Co-creatie
De campagne “Welkom bij de club van Roosendaal” is het resultaat van een mooie co-creatie met onze eigen inwoners, begeleid door creatieve partner Goedzooi. Samen bedacht en daardoor breed gedragen. Er is geluisterd, gepraat, er zijn ervaringsverhalen gedeeld, appjes en mails ontvangen, interviews gehouden en rollen papier volgeschreven. Goedzooi is met al deze input aan de slag gegaan om te komen tot een aantal campagnevoorstellen. Deze werden teruggelegd in de groep en de keuze viel vrijwel unaniem op “Welkom bij de club van Roosendaal”.

Welkom bij de club van Roosendaal
“Welkom bij de club van Roosendaal” is de club waar je al lid van bent. Waar het draait om ‘insluiten’ en niet om uitsluiten. Er wordt dus letterlijk een ‘club’ opgericht waar iedereen al bij hoort en waar niemand zich dus voor hoeft aan te melden. Goedzooi: “en wanneer we iedereen zeggen, bedoelen we ook echt íéderéén”.

We trappen de campagne af met onze geweldige ambassadeurs. Daarna gaat er iedere dag een Roosendaler, beperking of niet, op de foto. Van zes van hen lichten we het verhaal nog eens extra uit. De club van Roosendaal groeit zo dus iedere dag een stukje.“ Natuurlijk is de campagne ook inclusief vormgegeven: contrast, lettertypen en illustraties zijn hierop afgestemd.

Wethouder Evelien van der Star aan het woord
“Diversiteit is uitgenodigd worden voor het feest. Inclusie is gevraagd worden om het feest mee te organiseren. Dit raakt de kern. Ik vind het een eer dat ik me als wethouder de komende jaren sterk mag maken voor dit belangrijke maatschappelijke thema. Ook ben ik ervan overtuigd dat er flink over deze campagne gepraat zal gaan worden. Niet alleen vanwege het feit dat onze eigen
inwoners erin te zien zijn, maar zeker ook omdat veel mensen zullen zich nu pas gaan realiseren hoe ze denken en zich gedragen en wat voor gevolgen dat heeft de ander. En hoe het ook anders kan.”

Meer weten over de campagne?
De campagnepagina ‘Welkom bij de club van Roosendaal’ is te vinden op www.clubvanroosendaal.nl.
Wie meer wil weten over de co-creatie, kan kijken op www.roosendaalinclusief.nl.

 629 

Doorgaan met lezen

Volgende bericht:
Man aangehouden na bedreiging portier
Vorig bericht:
Veertig bekeuringen voor overlastgevers in gebied Molenstraat/Brugstraat/Hoogstraat
0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Inloggen
Laat het weten als er
guest
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties




Recente berichten

  • Zilverlinde winnaar Verkeersdoolhof 2023
  • Roosendaler met drugs op achter het stuur
  • Politie arresteert twee verdachten schietincident Philipslaan
  • Drugsapotheek ontdekt na melding geluidsoverlast
  • 28 Roosendaalse scholen ontvangen keurmerk schone school




Recente reacties




    ©2023 Roosendaal Lokaal
    wpDiscuz
    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}